יום חמישי, 24 בנובמבר 2011

סוחר יומי הוא למעשה שני אנשים שונים

אפשר לחלק את המסחר היומי באופן גס לשני חלקים/שלבים עיקריים:
- שלב הסינון והסריקה
- שלב המסחר עצמו (ניהול הטרייד).

בפועל, בין שני השלבים הנ"ל יש שלב נוסף מכריע (אותו אני לרוב כולל בתוך הסריקה, אבל זה לא ברור מאליו).
מדובר במציאת איתות הכניסה:  הטריגר.
טריגר, הוא למעשה נקודת הכניסה והסטופ.
האסטרטגיה מכתיבה את אזורי המימוש ואופן הזזת הסטופ, ובאלו נעשה שימוש בשלב השני בו ננהל את הטרייד.

אני אמשיך להתייחס  לבחירת הטריגר כחלק משלב הסינון, כי זה נוח גם לצורך האבחנה בין התכונות הנדרשות מהסוחר בכל אחד משני השלבים.

אדם א' - השלב הראשון - סריקה וסינון.  השלב הזה אנליטי לחלוטין.  נדרשת הכרת האסטרטגיה לצורך זיהוי הזדמנויות המסחר.  יש צורך בכלים המאפשרים את ביצוע הסריקה וזיהוי ההזדמנויות.  באסטרטגיות מסויומות ניתן להסתפק בכלים חינמיים (למשל פריצות/שבירות של תבניות יומיות/היסטוריות), ואחרות מחייבות שימוש בסורקים מקצועיים, לרוב בתשלום.  במקרים רבים סוחרים מסתפקים בטריגרים נחותים כי אין להם את הכלים הראויים לצורך מציאת טריגרים איכותיים.
אדם ב' - השלב השני - ניהול הטרייד.  גם בשלב הזה נחוצה הכרות עם האסטרטגיה והכללים שהיא מכתיבה - לצורך ניהול הטרייד.  אבל זה החלק הפשוט.  מעורבים כאן אלמנטים מנטליים שונים המקשים על הביצוע והעמידה בכללים .  משמעת, סבלנות, אמונה באסטרטגיה, וחוסן מנטלי המאפשר לסוחר להתעלם מההשפעות החיצוניות.  אסטרטגיות מסחר מסוימות משאירות לסוחר יותר חופש פעולה והחלטה לשלב ניהול הטרייד ואז הסוחר עשוי להזדקק גם למיומניות וזריזות, אבל עדיין השלב הזה תלוי כולו ביכולת המנטלית של הסוחר לנהל את הטרייד ע"פ הכללים שהאסטרטגיה מכתיבה.



המניות שעברו את הסינונים של השלב הראשון נכנסות לרשימת המעקב שלי, עליה אני עובד לעיתים תכופות יותר כדי למצוא איתות כניסהבאחת מהמניות.
ברגע שזיהיתי את איתות הכניסה, אני יכול להזין הוראה במערכת ולמעשה כאן מסתיים השלב הראשון.
השלב השני מתחיל ברגע שהטריגר הופעל וההוראה התבצעה.  אז נכנס לתמונה אדם ב' שצריך לנהל את הטרייד.

ההפרדה שעשיתי בין 2 השלבים היא חשובה ביותר.  הסיבה לאבחנה בין אדם א' לאדם ב' היא כיון שנחוצות תכונות אופי שונות לחלוטין משני האנשים הללו.  כל עוד מדובר במסחר ידני (ולא אוטומטי) הסוחר הוא זה שיצטרך לנהל את הפוזיציה בעצמו.  כך שברוב המקרים לא ניתן להתחמק מהשלב השני.
בשלב הראשון יש אלטרנטיבות.  חלק גדול מהסוחרים מבין שהוא עדיין לא מנוסה מספיק כדי למצוא טריגר בעצמו באחוזי הצלחה סבירים ולכן רוב הסוחרים המתחילים אכן מנויים על שרות איתותים או חדר מסחר כזה או אחר.

עוד קצת על שלב הסינון והסריקה.
סוחרים יומיים שעובדים עם מניות לרוב יצטרכו לבנות רשימת מעקב (watch-list) של מניות רלוונטיות מתוכן יבחר הטריגר.  סוחרים שעובדים עם סט קבוע של ניירות או אפילו נייר בודד כמו חוזים על השוק עובדים עם watch-list קבוע ואינם צריכים סינון מקדים.
אבל בשני המקרים, צריך למצוא את הטריגר הספציפי.  זו האמנות.  כאן נחוצה גם מיומנות.
אני מעורב לאחרונה במיזם של פיתוח תוכנה לאסטרטגיה שאני סוחר בה ואני בודק את התוצאות של התוכנה בסוף היום.  כיוון שהקריטריונים המקדימים של התוכנה זהים לאלו שלי רשימת המעקב שלנו דומה והטריידים שהתוכנה מבצעת יגיעו מאותה רשימת מניות.  ובכל זאת קרה משהו שלא צפיתי.  התוכנה מוצאת מתוך המניות הללו טריידים שאני פיספסתי.  לעיתים יותר מאחד באותה המניה.
הסיבה לזה היא פשוטה.  בדיעבד אני יכול לזהות את הטרייד של התוכנה וגם להסכים איתו.  אבל לא ראיתי אותו בזמן המסחר.  והאמת היא שיש לנו מעט מאוד זמן כדי לזהות טרייד בזמן.  לעיתים זהו חלון של דקות ספורות שאם לא ראינו את הגרף של אותה מניה ספציפית במהלך אותו חלון - פיספסנו את הטרייד.
זו אגב אחת הסיבות לכך שאני ממשיך לקיים את הפעילות של חדר הצ'אט.  שם יש מספר זוגות עיניים מיומנות ומנוסות שמחפשות פחות או יותר את אותן התבניות, והסיכויים לפספס טרייד איכותי יורדים.

--
אני מצרף לפוסט הזה טרייד משבוע שעבר (KOG, יום רביעי 16/11/2011) שאיכשהו הוא היה זה שהביא אותי לכתוב את המאמר לעיל.

סחרתי במניה פעמיים באותו יום.  בגרף הראשון של 5 דקות סימנתי את שני הטריידים שלקחתי.
הרעיון המרכזי בשניהם זהה.  כרגיל, מנית מומנטום עם מחזור חריג, מומנטום, ומגמת עליה ברורה שנשמרה גם נגד השוק.
הטרייד הזה מתקשר למה שכתבתי למעלה על אופן מציאת הטריגר.  הסינון והסריקה היו זהים, והמניה היתה ברשימת המעקב שלי כנראה לאורך כל היום;  אבל היה צורך לדגום את הגרף של המניה מדי פעם למקרה שתיווצר שם תבנית מעניינת.
בשני המקרים זוהה טריגר אבל בכל אחד מהם הוא היה מבוסס על אלמנטים מעט שונים שהכתיבו את ניהולו (מדובר בעיקר בקביעת נקודת הכניסה, הסטופ, והיעדים).
גרף א' - KOG - גרף 5 דק'

הטרייד הראשון היה מוקדם וכמו תמיד בתבניות כאלו התמיכה וההתנגדות שאני בד"כ מחפש במניות שלי הן פחות מוגדרות, פחות ברורות.  בשלב הזה לעיתים עוזר לעשות שימוש בקווי פיבונאצ'י.  סימנתי אותם בגרף ב' .  הם עוזרים גם במדידת התיקון וגם בקביעת היעד.
הטוח הראשוני הוא ה- Opening Range.  מהנמוך היומי לגבוה נכון לרגע המדידה.
אפשר לראות שהתיקון ממש נגע בפיבומאצ'י 38.2%.  מה שחשוב יותר מבחינתי הוא שהתיקון לא היה חזק מדי.
המהלך שהמניה עשתה מאז הוא ממש עד לקו ה- 138.2% כאשר הגבוה הקודם (פיבונאצ' 100%) לא היווה התנגדות כלל.

גרף ב' - טרייד 1.  KOG - גרף 5 דק'

מאוחר יותר באותו יום המניה חידשה את העליות ואז בנתה התנגדות ברורה "על הסנט".  מה שכיניתי בפוסט קודם - "רמז עבה".  גם במקרה הזה המניה עשתה גבוה חדש אחרי הפריצה.
מבחינת risk-reward נראה אפילו שהטרייד השני היה איכותי יותר מהראשון.  גם אחוזי ההצלחה שלו גבוהים יותר (במדידות שאני עושה על טריידים שלי).  זו גם הסיבה בשלב הזה עדיין מתמקד בטריידים יחסית שאינם מוקדמים.


גרף ג' - טרייד 2 - KOG - גרף דקה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה